Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عنوان درس : حکمت مشاء ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۱۰ ۱- در فلسفه ابن سینا، مباحث نفسی در کدام سلسله مباحث مطرح می شود؟ ۱. الهیات ۲. طبیعیات ۳. متافیزیک ۴ ، ریاضیات ۲- امام فخر رازی معتقد است که عامل حافظ و جامع اجزای بدن قبل از حدوث نفسی مولود، کدام گزینه است؟ ۱. نفسی والدین ۲. نفس مولود ۳. صورت معدنی ". واهب الصور ------ ۳- از نظر ابن سینا ۱. نفسی در ابتدا جسمانی است ۰۲ نفسی جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاست ۳. نفسی از همان ابتدا روحانی است ۰۴ نفس جوهری جسمانی است ۴- قوه ای است که آنچه توسط حواس پنجگانه ظاهری ادراک شده، توسط این قوه ادراک و از آنجا به قوه مصوره فرستاده می شود ؟ ۱. محرکه ۲. خیالی ۳. متفکره ۴. حس مشترک ۵- از نظر ابن سینا، در چه صورتی اخلاق زشت و ناپسند شکل می گیرد؟ ۱. اگر قوای بدنی بر عقل عملی مسلط شود ۲- اگر عقل عملی بر قوای بدنی مسلط شود ۳. اگر قوای بدنی بر عقل نظری مسلط شود ۲- اگر عقل نظری بر قوای بدنی مسلط شود ۶- از نظر ابن سینا، نهایت درجه کمال انسانی کدام مرتبه عقل است؟ ۱. عقلی بالملکه ۲. عقلی بالمستفاد ۳. عقلی بالفعلی ۴. عقل فعالی۷- معتقدند که معدومات ممکن در ازل ثبات دارند و متعلق علم الهی همان معدومات ثابتی است که در ازلی وجود دارند نه در خارج ؟۱. اشراقیون ۲. مشائیین ۳. معتزله ۴. افلاطونیان ۸- کدام قسم علم است که از نظر ابن سینا تحقق خارجی ندارد؟۱. علم فعلی غیر ذاتی ۲ - علم فعلی ذاتی ۳۔ علم انفعالی غیر ذاتی ۴. علم انفعالی ذاتی ۹- مشائیان علم خداوند به ممکنات را چگونه می دانند؟۱. علم حضوری آ ، علم حصولی کلی ۳۔ علم حصولی حسی ۴۔ منکر علم واجب اند ۱۰- ابن سینا برهان وسط و طرف را برای چه منظوری ارائه داده است؟۱. اثبات هیولای اولی ۲. اتحاد ماده و صورت ۳. ابطال تسلسل ۴. ابطال دورγ.γ./), γ.γγΥγγنیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۴ *** .尤 پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : حکمت مشاء ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۱۰ WW— برهان انسان معلق در فضای ابن سینا برای اثبات کدام مورد ارائه شده است؟ ۱. اثبات نفسی ٠٢ اثبات هیولای اولی ۳. اثبات عالم برزخ ۴. اثبات عقل فعالی۱۲- چنانچه عقل نظری نسبت به صور، بالفعل مطلق باشد، یعنی صور را کسب کرده و نزد او هم حاضر باشند؛ بیانگر کدام مرتبه عقل است؟۱. عقلی بالفعلی ۲. عقلی بالمستفاد ۳. عقلی بالملکه ۴. عقل فعالی ۱۳-صور مرتسم که از نظر ابن سینا متعلق علم الهی اند، چگونه می تواند باشد؟۱. همانند مثل افلاطونی اند۲. مخزن این صور، عقل اول است۳. علم خدا به ماسوا از طریق این صور مخزون در عقل اول است۴. از لوازم ذات اند و سبب تکثر به ذات نمی شوند ۱۴- ابن سینا در کدام یک از آثار خود به دفاع از اتحاد عاقل و معقول می پردازد؟۱. اشارات و تنبیهات ۲. شفا ۳. قانون ۴. مبدا و معاد ۱۵- یکی از صفاتی که ابن سینا برای خدا اثبات می کند این است که واجب تعالی به ذات خود مبتهاج است، یعنی؟۱. اثبات لذت و الم حسی برای خدا ۲. اثبات لذت و الم عقلی برای خدا۳. اثبات لذت عقلی برای خدا ۲. انکار لذت و الم عقلی برای خدا ۱۶- ابن سینا معتقد است که برهان صدیقین چه نوع برهانی است؟۱. برهان لم ۲. برهان شبه لم۳. برهان ان(پی بردن از معلول به علت) ۰۴ (پی بردن از علت به معلول) ۱۷- یکی از شاخصه های بارز برهان صدیقین ابن سینا بنابر نظر نویسنده کتاب، کدام است؟۱. رسیدن از مفهوم وجود به حقیقت وجود ۲. رسیدن از مفهوم وجود به وجوب وجود۲. رسیدن از وجوب وجود به حقیقت وجود ۲. رسیدن از حقیقت وجود به وجوب وجود ۱۸- نامبرداری برهان به صدیقین، نام گذاری که تا عصر او در بین هیچیک از فلاسفه و متکلمان اسلامی سابقه نداشت، در کدامکتابشی انجام گرفت؟۱. ابن سینا- کتاب اشارات ۲. ابن سینا- کتاب نجات۳. ملاصدرا- کتاب اسفار ۴ . فارابی - کتاب مبدا و معادγ.γ./), γ.γγΥγγصفحه ۲ از ۴نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعنوان درس : حکمت مشاء ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۱۰۱۹- نفس انسانی در مرتبه عقل هیولانی نخستین چیزی که واجد می شود عقل بالملکه یعنی معقولات اولیه است، مبدا معقولات اولیه یا بدیهیات چیست؟۱. تجربه ۲. قیاسی ۳. عقلی بالفعلی ۴. عقل فعالی۲۰- کدام گزینه بیانگر وظیفه عقل فعال است؟۱. جدا سازی ذاتیات از عرضیات ۲. درک تقدم و تأخر اشیاء۳. افاضه صور بر نفسی انسانی ۴. تشکیل حد و قیاسی۲۱- گزینه صحیح در باب نفسی از نظر ابن سینا را انتخاب نمایید؟۱. نفسی قبل از بدن به وصف کثرت موجود است ۲ نفس قبل از بدن به وصف وحدت موجود است۳. نفس حادث است و قدم آنرا نمی پذیرد ۰۴ نفس بعد از مرگ بدن به وصف وحدت موجود است۲۲- اگر چیزی به وجود آید یا از وجود نشئت می گیرد یا از لاوجود. پدید آمدن شی از وجود، تحصیل حاصل است و پدید آمدنش از لاوجود، تناقض است ؛ از کیست؟۱. پارمنیدسی ۲. ارسطو ۳. ابن سینا ۴. ملاصدرا۲۳- اگر صفت به گونه ای باشد که در ذات موصوف تقرار دارد و هیچ اقتضایی برای اضافه شدن به چیزی در خارج ندارد؛ کدامقسم صفت است و امثال آن کدام است؟ا. اضافه محضه – علم ۲. حقیقیه محضه - حیات۳. حقیقیه ذات اضافه -قدرت ۴. حقیقیه محضه - خالقیت۲۴- در باب فرق بین ماده و صورت با جنس و فصل، کدام گزینه صحیح می باشد؟ ۱. جنسی همان ماده است ولی بشرط لای از حمل آن جنس همان صورت است ولی لابشرط از حمل۳. فصل همان صورت است لیکن بشرط لای از حمل ۰۲ فصل همان صورت است لیکن لا بشرط از حمل۲۵- ابن سینا در کتاب مبدا و معاد بیان می کند که ثمره غایی کدام علم، شناخت نفسی و کارکرد نفسی است؟۱. طبیعیات ۲. مابعدالطبیعه ۳. الهیات ۴. اخلاقγ.γ./), γ.γγΥγγنیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۳ از ۴ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعنوان درس : حکمت مشاء ۲رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۱۰۲۶- کدام گزینه ذیل از مقدمات بدیهی برهان صدیقین ابن سینا نیست؟۱. اصل قبول واقعیت هستی۲. نیازمندی ممکن به واجب۳. واقعیت هستی یا واجب الوجود بالذات است یا ممکن الوجود بالذات۲. مغایریت وجود از ماهیت۲۷- ابن سینا کدام نظریه را می پذیرد؟۱. حرکت امری حادث است ۲. در نظام آفرینش حرکت ازلی وجود دارد۳. توقیفی بودن اسماء الهی ۰۲ اتحاد مصداقی و اختلاف مفهومی صفات با ذات الهی۲۸- نظریه توماس آکویناسی در باب نسبت صفات با ذات چیست؟۱. اشتراک لفظی را می پذیرد ۰۲قائل به اشتراک معنوی است۳. نظریه تشابه را ارائه می دهد ۴. راه سلبی را می پذیردየቄ– امام فخر رازی از کدام برهان بعنوان معتمد الحکماء یاد دهی کند؟۱. برهان حرکت ارسطو ۲. برهان صدیقین ملاصدرا۳. برهان نظم ابن سینا ۰۴ برهان امکان و وجوب ابن سینا۳۰- ابن سینا می گوید: به شخص منکر واقعیت، پیشنهاد رفتن به درون آتش کنید تا شاید متنبه شود؛ این گفته دلیل برتا ؟۱. اثبات وجود اختیار در آدمی ۲. برای قضایای بدیهی ارائه برهان، امکان ندارد۳. انکار اصل واقعیت توسط ابن سینا ۴. اثبات هیولای اولی برای عالمγ.γ./), γ.γγΥγγنیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴ ***