Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.= دانشگاه پیام نور کارشناسیمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عندوان درس : فلسفه علمرشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰۱- نتیجه طبیعی کدام رویکرد پوزیتیویست ها در باره معرفت شناسی و حدود دامنه معرفت انسانی، طرد مابعدالطبیعه و ارائه محسوسی از جهان هستی است؟۱. تقریب گرایانه ۲. تحلیل گرایانه ۳. تقلیلی گرایانه ۴. تجمیع گرایانه۲- سؤالات درجه دوم دقیقا بدین دلیل فلسفی اند که : ۱. پاسخ آنها را با توسل به روش های مخصوص کشف واقعیات خارجی می توان بدست آورد ۲. پاسخ آنها را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی نمی توان بدست آورد ۳. این سؤالات را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی نمی توان بدست آوردf این سؤالات را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی می توان بدست آورد۳- متعلق معرفت و روش تحقیق به ترتیب در علم درجه دوم چگونه است؟ ۱. موضوع معرفت واقعیتهای عینی است و روش تحقیق تجربی است. ۲. موضوع معرفت واقعیتهای خارجی است و روش تحقیق نقلی است. ۳. موضوع معرفت واقیتهای ذهنی است و روش تحقیق تجربی است. ۲. موضوع معرفت شناخت های انسان است و روش تحقیق عقلانی است.۴- کدام گزینه صحیح است؟ ۱. فلسفه علم، یک علم درجه اول است. ۲. از فایده های فلسفه علم استخراج روش ها و قواعد حاکم بر تحقیق های علمی است. ۳. موضوع فلسفه علم واقعیت های عینی است.۴. فلسفه علم آثار و فواید مترتب بر تحقیقات عقلانی را بررسی میکند.۵- مهمترین و اساسی ترین اصل حاکم بر تحقیقات آزمایشگاهی چیست؟۱. تصادفی ساختن ۲. تکرار پذیر بودن آزمایش ۳. کنترل موضعی f استخراج غیر دقیق و اجمالی روش های علم۶- محقق شدن یک پدیده هم زمان با تحقیق عینی پدیده دیگر در موارد مختلف اشاره به کدام یک از مراحل آزمون تام دارد؟۱. مرحله وجودهای همزمان ۲. مرحله حذف های هم زمان ۳. مرحله تغییرات هم زمان ۴. مرحله تلفیق های همزمانای ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۳۴۹ صفحه ۱ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲*** .= دانشگاه پیام نور کارشناسیمرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عندوان درس : فلسفه علمرشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰۱- نتیجه طبیعی کدام رویکرد پوزیتیویست ها در باره معرفت شناسی و حدود دامنه معرفت انسانی، طرد مابعدالطبیعه و ارائه محسوسی از جهان هستی است؟۱. تقریب گرایانه ۲. تحلیل گرایانه ۳. تقلیلی گرایانه ۴. تجمیع گرایانه۲- سؤالات درجه دوم دقیقا بدین دلیل فلسفی اند که : ۱. پاسخ آنها را با توسل به روش های مخصوص کشف واقعیات خارجی می توان بدست آورد ۲. پاسخ آنها را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی نمی توان بدست آورد ۳. این سؤالات را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی نمی توان بدست آوردf این سؤالات را با توسل به روش های مخصوصی کشف واقعیات خارجی می توان بدست آورد۳- متعلق معرفت و روش تحقیق به ترتیب در علم درجه دوم چگونه است؟ ۱. موضوع معرفت واقعیتهای عینی است و روش تحقیق تجربی است. ۲. موضوع معرفت واقعیتهای خارجی است و روش تحقیق نقلی است. ۳. موضوع معرفت واقیتهای ذهنی است و روش تحقیق تجربی است. ۲. موضوع معرفت شناخت های انسان است و روش تحقیق عقلانی است.۴- کدام گزینه صحیح است؟ ۱. فلسفه علم، یک علم درجه اول است. ۲. از فایده های فلسفه علم استخراج روش ها و قواعد حاکم بر تحقیق های علمی است. ۳. موضوع فلسفه علم واقعیت های عینی است.۴. فلسفه علم آثار و فواید مترتب بر تحقیقات عقلانی را بررسی میکند.۵- مهمترین و اساسی ترین اصل حاکم بر تحقیقات آزمایشگاهی چیست؟۱. تصادفی ساختن ۲. تکرار پذیر بودن آزمایش ۳. کنترل موضعی f استخراج غیر دقیق و اجمالی روش های علم۶- محقق شدن یک پدیده هم زمان با تحقیق عینی پدیده دیگر در موارد مختلف اشاره به کدام یک از مراحل آزمون تام دارد؟۱. مرحله وجودهای همزمان ۲. مرحله حذف های هم زمان ۳. مرحله تغییرات هم زمان ۴. مرحله تلفیق های همزمانای ۱۰۱۰/۱۰۱۰۲۴۳۴۹ صفحه ۱ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فلسفه علم رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰W— یکی از صفات جدایی ناپذیر و روش شناسی علم که غفلت از آن حاصلی جز فدا شدن علم را ندارد چیست؟ ۱. وجود اصطلاحاتی است که نارسا تعریف شده اند. ۲، به کار بردن زبان محاوره ای روزمره ۳. گزینشی بودن ۴. کلی گرایی۸- کدام گزینه اشاره به ویژگی فرضیه دارد؟۱. رابطه بین دو یا چند متغیر را پیش بینی نکردن، ۲. دارای استنتاج های ضمنی روشن برای آزمون روابط میان متغیر ها. ۲. غیر قابل آزمون پذیری،آن همراه با ابهام و به صورت جمله سوالی بیان شدن،۹- یکی از رایج ترین شیوه های استدلال که هم در جوامع علمی وهم میان عموم مردم رواج دارد کدام است؟ ۰۱ سیر از جزئی به جزئی، ۲. سیر از کلی به کلی،۳. سیر از جزئی به کلی، ۴ - سیر از کلی به جزئی،۱۰- کدام گزینه اشاره به تفاوت بین قواعد فلسفی و تجربی دارد؟۱. قوانین فلسفی یقینی اند در حالیکه قوانین تجربی ظنی هستند.۲. قوانین فلسفی بیانگر قانون مندیهای حاکم بر طبیعت اند در حالی که قوانین تجربی جهان شمول است.۳. قواعد فلسفی کمی اند در حالی که قوانین تجربی کیفی هستند.۲. قواعد فلسفی را می توان با روش تجربی ابطال کرد. ۱۱- مکاتب ایده آلیسم و اگزیستانسیالیسم به ترتیب تحت تاثیر کدام دیدگاه کانت قرار گرفتند؟۱. بعد شهود گرایانه - بعد عقلی گرایانه ۲. بعد شهود گرایانه - بعد شهود گرایانه۳. بعد عقلی گرایانه - بعد شهود گرایانه ۴. بعد عقل گرایانه - بعد عقل گرایانه ۱۲- نخستین متفکری که به صراحت درباره پوزیتیویسم اظهار نظر کرد که بود؟۱. فرانسیس بیکن ۲. کانات ۳. کوهن ۴. آگوست کنت ۱۳- یکی از بنیادیترین مبانی تحقیق پذیری شدید در معرفت شناسی پوزیتیویسم کدام است؟۱. تقدم نظریه بر مشاهده. ۰۲ پوچ انگاری ومهمل تلقی کردن مدعیات متافیزیکی،٢. اعتبار فلسفه. ۲. همراه بودن فلسفه ومتافیزیک.የfየfጫ•\•\|•\•\ صفحه ۲ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فلسفه علم رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰W— یکی از صفات جدایی ناپذیر و روش شناسی علم که غفلت از آن حاصلی جز فدا شدن علم را ندارد چیست؟ ۱. وجود اصطلاحاتی است که نارسا تعریف شده اند. ۲، به کار بردن زبان محاوره ای روزمره ۳. گزینشی بودن ۴. کلی گرایی۸- کدام گزینه اشاره به ویژگی فرضیه دارد؟۱. رابطه بین دو یا چند متغیر را پیش بینی نکردن، ۲. دارای استنتاج های ضمنی روشن برای آزمون روابط میان متغیر ها. ۲. غیر قابل آزمون پذیری،آن همراه با ابهام و به صورت جمله سوالی بیان شدن،۹- یکی از رایج ترین شیوه های استدلال که هم در جوامع علمی وهم میان عموم مردم رواج دارد کدام است؟ ۰۱ سیر از جزئی به جزئی، ۲. سیر از کلی به کلی،۳. سیر از جزئی به کلی، ۴ - سیر از کلی به جزئی،۱۰- کدام گزینه اشاره به تفاوت بین قواعد فلسفی و تجربی دارد؟۱. قوانین فلسفی یقینی اند در حالیکه قوانین تجربی ظنی هستند.۲. قوانین فلسفی بیانگر قانون مندیهای حاکم بر طبیعت اند در حالی که قوانین تجربی جهان شمول است.۳. قواعد فلسفی کمی اند در حالی که قوانین تجربی کیفی هستند.۲. قواعد فلسفی را می توان با روش تجربی ابطال کرد. ۱۱- مکاتب ایده آلیسم و اگزیستانسیالیسم به ترتیب تحت تاثیر کدام دیدگاه کانت قرار گرفتند؟۱. بعد شهود گرایانه - بعد عقلی گرایانه ۲. بعد شهود گرایانه - بعد شهود گرایانه۳. بعد عقلی گرایانه - بعد شهود گرایانه ۴. بعد عقل گرایانه - بعد عقل گرایانه ۱۲- نخستین متفکری که به صراحت درباره پوزیتیویسم اظهار نظر کرد که بود؟۱. فرانسیس بیکن ۲. کانات ۳. کوهن ۴. آگوست کنت ۱۳- یکی از بنیادیترین مبانی تحقیق پذیری شدید در معرفت شناسی پوزیتیویسم کدام است؟۱. تقدم نظریه بر مشاهده. ۰۲ پوچ انگاری ومهمل تلقی کردن مدعیات متافیزیکی،٢. اعتبار فلسفه. ۲. همراه بودن فلسفه ومتافیزیک.የfየfጫ•\•\|•\•\ صفحه ۲ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ *** .= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فلسفه علم رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰۱۴- کدام گزینه انتقاد بر حوزه تصدیقات و نحوه استخراج قواعد کلی از قضایای شخصیه از منظر پوزیتیویسم است؟ ۱. معیار کثرت موارد مشاهداتی به علت نسبی بودن مفهوم کثرت قابل احراز نیست. آن قوانین کلی قابل مشاهده حسی نیستند. ۳. عبارات حاکی از گذشته و آینده قابل تحقیق تام نیست.۴. نقیضی عبارات ثنایی قابل بررسی تجربی نیست.۱۵- مهمترین نقیصه پوزیتیویسم از نظر آیر چیست؟ ۱. ممکن بودن توجیه مطابقت در حوزه حسی همراه با استمداد از مبادی غیر حسی.آپوزیتیویسم عاری از حقیقت است. ۳. توجیه امکان معرفت مطابق با واقع از طریق حواسی وجود دارد. ۲. مفاهیم کلی قابل انکار نیستند.۱۶- منظور از مواجهه پدیدار شناسانه با واقعیت عینی چیست؟ ۱. شناخت اشیاء در ظواهر امور وبه تعبیر بهتر در اعراضی منحصر می شود. ۲. شناخت اشیاء در باطن امور و به تعبیر بهتر در ذاتیات منحصر می شود. ۳. طرد قوانین کلی ۲. با انکار قانون علیت اساسی علوم تجربی به هم می ریزد.۱۷- کدام گزینه از مبانی مکتب ابطال گرایی است؟۱. گزاره های علمی قابلیت ابطال ندارند. ۲. گزاره های مشاهداتی فاقد هر گونه پیش نظریه هستند. ۲. دستیابی به واقعیت امکان پذیر نیست. ۲. گزاره های متافیزیک معنادار و قابل درک است.۱۸- از جمله عوامل افزایش درجه ابطال پذیری کدام است؟۱. نظریه مبهم بیان شود ومدعای آن دقیقا روشن نباشدآن کمیت هر یک از موضوع و محمول، ۲. دقت کیفی واژه ها و لغات به کار رفته شده در قانون علمی،۴. موارد ب و ج.የfየfጫ•\•\|•\•\ صفحه ۳ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش .حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان استتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعندوان درس : فلسفه علم رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۰۱۹- از دیدگاه پروفسور ویلیام نیل کدام دسته از گزاره ها با مشاهده اثبات می شوند اما نمی توان آنها را ابطال کرد؟ ۱. گزاره های وجودی محدود. ۲. گزاره های مشاهداتی،۳. گزاره های وجودی نامحدود. ۴. گزاره های عدمی۲۰- کدام گزینه تفاوت رویکرد کوهن با پوزیتیویسم و ابطال گرایی می باشد؟۱. کوهن پژوهش علمی را یک امر منطقی صرف نمی داند بلکه به آن به عنوان یک پدیده روانی و اجتماعی با تمام ویژگیهای می نگرد.۲. کوهن پژوهش علمی را یک امر منطقی صرف می داند و به آن به عنوان یک پدیده تاریخی می نگرد. ۲. شیوه استدلال کوهن به طور کامل قیاسی است. آ، از منظر کوهن استقراء عقیم است. ۲۱- عبارت ذیل اشاره به کدام یک از ساختار کلی نظریه کوهن دارد. (اندیشمندان و متفکران در مواجهه با واقعیت به اظهار نظر و ابراز عقیده پرداخته و سعی در ارائه یک نظریه متناسب با ساختار فکری خود می کنند.)to ۱. پیش علم ۲. علم عادی ۳. بحرانبحران جدید۲۲- ویژگیهای پارادایم به کدام جنبه مربوط است؟ ۱. به جنبه مفهومی و معرفتی ان و حیث دستوری وخصوصیت جهت دهنده آن، ۲. به جنبه مصداقی آن و حیث خبری آن، ۳. به جنبه مابعدالطبیعی آن،آن به جنبه غیر مفهومی و غیر دستوری آن،۲۳- مهمترین عوامل روانی موثر بر تحولات علمی چیست؟ ۱. تلاش برای حفظ موقعیت اجتماعی و صنفی خود.۲. تعصب، حب و بغضی افراطی، حسی زیبایی شناختی،۳. اموزش و پرورش تحت تسلط نهادهای سنتی که خود را موظف به تعلیم دیدگاههای رایج میداند.۴. ظهور یک نظریه رقیبየfየfጫ•\•\|•\•\ صفحه ۴ از ۵نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ ***