نمونه سوال درس عرفان نظری 2 نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس عرفان نظری 2 نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱
عن-وان درس : عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۳ ۱- از دیدگاه ابن عربی (حقیقت چیزی جز یک رویا نیست.) مبین چیست؟
۱. حقیقت توهم ذهنی است ۲. حقیقت توهم نیست
۰۳ جهان محسوسات قابل تجربه نیست ۴. عدم دسترسی به حقیقت ۲- در جهان بینی ابن عربی مصدر تمام تجلیات چیست؟
۱. خدا ۲. رب
۳. حق مطلق در اطلاق خود ۰۴ جهان محسوسات ۳- حق در حال تعالی غیر مشروط در مرتبه (احدیت) است کلمه احد به چه معنا است؟
۱. یک که تشکیل دهنده اعداد بیشتر یک است ۲. یک در برابر کثیر
۳. حرکت ۴. یک به معنای بساطت نامشروط ۴- عبارت (هم الذین کفراوا) در تفسیر ابن عربی به چه معنا است؟
۱. کسانی که بی اعتقاد هستند
۲. کسانی که با غیبت خود حق را در ورای حجابهای نفسهای خود می پوشانند
۳. کسانی که با غیبت خدا حق را در ورای حجابها می پوشانند
f حق را در صورت فرد محدود می کنند و رویت حق در اطلاق خود را به دست می آورند
۵- معنای فلسفی این سخن (تا خود را نشناسیم خدا هرگز شناخته نخواهد شد) چیست؟ ۱. حق را به خدا مبدل کردن از طریق صیرورت (تبدل) ماست به اشیایی که محل تجلی الهی است ۲. در میان اشیاء به لحاظ عینی اختلاف گوهری وجود دارد شناخت ذات حق از طریق ذات صرفش میسر است ۲. خدا بدون نظر در عالم شناخته می شود ۶- حکمت سبوحی در بین کدام پیامبر تجسم یافت؟ ا. حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) ۲. حضرت نوح (علیه السلام)
۳. حضرت ادریسی (علیه السلام) ۴. حضرت موسی (علیه السلام)
۷- در نظر ابن عربی کدامین اسم جامع ترین اسماء است؟
-- to رحمان « : عالم 。ャ ۱. رحیم
い・い・ハ・Y・Y管YYめ صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲































***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۳
۸- به نظر کاشانی تنها پدیده ای که در ابتدایی ترین مرحله تطور روحی قابل مشاهده است چیست؟
f
۱. علم شهودی ۲ - عرفان ذوقی ٢ ۰ جوهر هیولايی حیرت
۹- از دیدگاه کاشانی کسانی که حق را در خلق و خلق رادر حق شهود می کنند به کدامین مرتبه نائل آمده اند؟ ۱. فنا و وحدت ۲. بقا بعد از فنا ۳. فنا بعد از بقا آ. بقا و وحدت
۱۰- چگونه اختلاف درجات و مراتب میان اسماء الهی قابل ملاحظه است؟ ۱. اختلاف درجات اسماء الهی متساوق است با اختلاف درجات صفات الهی ۲. اختلاف درجات اسماء الهی متساوق است با اختلاف درجات میان اشیاء در جهان ۳. اسماء دارای خاصیت معلولیت هستند لذا مختلافند ۲. همه اسماء در مرتبه ای متعادل با یکدیگر قرار دارند
۱۱- تفاوت الوهیت و ربوبیت در چیست؟ ۱. الوهیت نماینده حضرت اسماء است و ربوبیت حضرت افعال است
۲. الوهیت نماینده حضرت افعال است و ربوبیت حضرت اسماء است
۳. الوهیت مدیریت است و ربوبیت ستایش و تعظیم آ، الوهیت اضافی است و ربوبیت مطلق ۱۲- کدامین مرحله از ظهور رحمت ایجاد شیئیت اسماء یا اعیان ثابته است؟ ۱. اولین مرحله (فیضی مقدسی) ۲. دومین مرحله (نماینده تکمیلی فیض اقدسی) ۳. سومین مرحله (فیض مقدس) ۲. سومین مرحله (نماینده تکمیل فیض اقدس) ۱۳- امری که حق به خاطر آن پای از تاریکی غلیظ برون گذارد و خود را در صورتهای موجودات متجلی ساخت کدام است؟ ۱. حرکت ۰۲نفسی ۰۳رحمت ۴. محبت f\— از دیدگاه ابن عربی صفت اولیه )こ9 کدام است؟ ۱. فنا ۲. حرکت ۳. حیات ۲. غیب ۱۵- امر کلی به هنگام جزئی شدن و دخول در حیطه وجود خارجی به عنوان فرد چگونه است؟
۱. واجب الوجود ۲. واجب به غیر ۳. ممتنع بالذات
い・い・ハ・Y・Y管YYめ صفحه ۲ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲































***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۳ ۱۶- حالتی بسیار دقیق که در آن عین ثابته در شرف جزئی ساختن خود به صورت یک موجود عینی است؟
۱. قضا ۲. قدر ٢. همت f هیچکدام ۱۷- ذکر در نزد ابن عربی به چه معنا است؟
۱. به خاطر داشتن حق به زبان ۲. به خاطر داشتن حق به قلب
۳. فنا شدن عارفانه در خدا ۴. شناخت حقیقت ۱۸- انسانی که حق را از حق، در حق ولی به وسیله خود می بیند در کدام نوع قرار می گیرد؟
۱. عارف ۲. غیر عارف ۳. جاهلی ٠٢ رسول ۱۹- در بین مفاهیم زیر اصلی ترین و موسع ترین مفهوم کدام است؟
۰۱نبی ٠٢ رسول ٠٢ ولی ۴. عالم .Y— کدامین مرحله فنا همردیف مرحله بقا است؟
۱. تخلق ٢. :ہ ۃ : ۳. تعلق ۴. تعین )Y— کدام گزینه صحیح است؟
۱. عارف در هر موقعیتی می تواند دست به امور خارق العاده بزند
۰۲قوت در وجود عارف چیزی است که او خود پدید آورده است
۳. مطلوبترین حالت انسان کامل طمانیه و آرامش روحی با عمقی بی پایان است
آ، پیامبر برای نشان دادن ایت نهایی رسالت خود شدت زیادی به خرج داد ۲۲- در جهان بینی ابن عربی و تائوئیزم وحدت به ترتیب چگونه معرفی شده است؟
۱. طریقت -حق ۲. حق - طریقت
۳. ممکنات - ده هزار چیز ۴. ده هزار چیز - ممکنات ۲۳- چارچوب مفهومی گسترده ای که میان جهان بینی ابن عربی و حکیمان تائوئی مشترک است چیست؟
۱. حق ۲. وجود ۳. اشیاء ۴. جهان ۲۴- بالاترین مرحله شهود متافیزیکی از نگاه ابن عربی چگونه است؟
۱. حق را تنها مجزا از جنبه ظاهریش مشاهده کردن ۲. همه چیز را یک حقیقت دیدن
۲. رنگارنگی صورتهای پیوسته در تغییر ۴. نظاره کردن اشیاء ظاهری از بیرون آنها
い・い・ハ・Y・Y管YYめ
صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲

































***
.
= دانشگاه پیام نور کارشناسی مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عن-وان درس : عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۲۳ ۲۵- بنای فلسفه ابن عربی و تائوئیزم بر چه قرار گرفته است؟
۱. استدلالی برای وجود ۲. تجربه کردن وجود ۳. ادراک حسی ۴. ماهیت ۲۶- اولین مرحله در ساختار چند لایه ای حقیقت در نگاه ابن عربی و لائوتزو کدام است؟
۱. صفات واسماء الهی ۲. ربوبیت ۳. احد ۴. راز مطلق YY— چانگ تزو از کدامین نماد تحسین برانگیز هیچ چیز متعالی را که صرفا سلبی نیست معرفی می کند؟
۱. جوهر ۲. باد جهانی ۳. سیران وجود ۴. راز حیات
۲۸- موضع سوراخها در وجود شناسی چانگ تزو با کدام موضع وجود شناسی ابن عربی موازی است؟
۱. حیات ۲. اشباح ۳. طبیعت ۴. اعیان ثابته ۲۹- بطور موجز، احد تائوئی مشتمل بر کدامین مفهوم در نزد ابن عربی است؟
۱. احد ۲. واحد ۳. راز ۴. الف و با ۳۰- کدام گزینه در تصوف و تائوئیزم صادق است؟
۱. از نظر حق، میان خوب و بد شریف و وضیع تفاوت هست
۲. هر چیز از حیث وجود نه خوب است نه بد
۳. روند آفرینش در حقیقت حلقه وجودی عظیمی را تشکیل می دهد که نقطه آغاز و پایان دارد
۲. هر چیزی در اصل، یعنی از حیث وجود، بطور بنیادی بد است.
い・い・ハ・Y・Y管YYめ صفحه ۴ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲























***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :