نمونه سوال درس منطق 4 نیمسال دوم 93-92
بیست فایل

نمونه سوال درس منطق 4 نیمسال دوم 93-92

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


WWW opyright . 20FHL.E.ORG دانشگاه پیام نور کارشناسی =
مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : منطق ۴
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۸۰
۱- مقصود از مادهٔ قیاسی چیست؟ ۱. هیأت تألیف قیاس ۲. صادق بودن مقدمات برای صادق بودن نتیجه
۳. مقدمات قیاس فی نفسه با قطع نظر از صحت تألیف آنها ۴. مقدمات نیازمند به بیان
۲- اعتقاد مطابق با واقع که احتمال صدق نقیض آن وجود ندارد. بیانگر چیست .
۱. جهل مرکب ۲. گمان ۳. تقلید
۳- منظور از (وجدانیات) چیست. ۱. قضایایی که ذاتاً مورد تصدیق عقل است. ۰۲قضایایی که بواسطه حس ظاهر مورد یقین است. ۳. قضایایی که بواسطه حس باطن مورد اذعان واقع می شود.
۴. قضایایی که عقلا در اثر تکرار مشاهده برآن حکم می کند.
۴- نحوه استنتاج در تجربیات از کدامین نوع استقراء است؟
۱. استقراء تام مبتنی بر تعلیلی آ ، استقراء ناقص مبتنی بر تعلیل ۳. استقراء تام مبتنی بر تماثلی و تشابه آ، استقراء ناقص مبتنی بر تماثل و تشابه
۵- علم ما به نزول قرآن بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به کدامین قضایا بر می گردد.
۱. محسوسات ۲. مشاهدات ۳. اولیات ۴. متواترات ۶- رابطه حدسیات و مجربات چگونه است.
۱. حدسیات کاملا متمایز از مجربات هستند.
آن در مجربات ماهیت و سبب بودن سبب شناخته شده است اما در حدسیات این گونه نیست.
۳. حدسیات همان مجربات است به همراه یک امر زائد که تعیین ماهیت سبب است با حدسی،
۴. در حدسیات ماهیت سبب مشخص اما سبب بدون سبب روشن نیست. ۷- «حسن عدل» و «قبح ظلم» مربوط به کدام دسته از مبادی قیاسی است.
۱. مشهورات به معنای اعم ۲. اولیات
۳. فطریات ۲. مشهورات صرف ۸- در کدامین قضایا حفظ نظام و بقاء نوع انسان بسته به آنها است.
ا. واجبات القبول ۲. تأدیبات صلاحیه ۳. خلقیات ۴ ، عقل عملی
γ.γ./). γ. γ. γγ,
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۱ از ۴
***
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش
WWW opyright . 20FILE.ORGo.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : منطق ۴
رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۸۰
۹- منظور از مصادرات چیست؟ ۱. پذیرش قضایا از طرف دانشجو از باب مماشات و توام با انکار و تردید باشد. ۲. پذیرش قضایا از طرف دانشجو از روی تسامح و بر سبیل حسن ظن باشد. ۳. طرفین بحث بر قبول و پذیرش صدق آنها توافق کرده باشند. ۴. اسکات و خاموش ساختن ۱۰- مواد صنعت شعر کدام است ؟ ۱. مشابهات " . وهميات " . مقبولات ۴. مخیلات ۱۱- قیاسی که تصدیق غیر جازم افاده می کند و هدف از تشکیل آن قانع ساختن مردم است. ۱. مغالطه ۲. خطابه ۳. جدلی ۴. برهان ۱۲- ملکه ای نفسانی و قدرت تحصیل شده انسان که توسط آن می تواند اموری را برای دستیابی به یک هدف به کار برد.
۱. شعر ۲. صنعت ۳. مغالطه ". صنعت ع
۱۳- چرا استقراء و تمثیل برهان نامیده نمی شوند.
۱. زیرا افاده یقین می کنند ۲. زیرا افاده یقین نمی کند
۳. زیرا بر مشاهده مبتنی نیست ۲. زیرا در علوم نیازی به استقراء و تمثیل نیست. ۱۴- منظور از (واسطه در اثبات) یعنی چه؟
۱. حد وسط علت ثبوت اکبر برای اصغر ۲. حد وسط علت ثبوت اکبر برای نتیجه
۳. حد وسط علت یقین نتیجه به اصغر ۴. حد وسط علت یقین به نسبت اکبر به اصغر
۱۵- استدلال به بالا رفتن درجه حرارت بر افزایش حجم آهن چه نوع طریقی در قیاس است؟
۱. طریق ان آ : طريق لم ۰۳ واسطه بین ان ولم ۴. دلیلی
۱. علت درونی - علت بیرونی - علت بیرونی ۲. علت درونی - علت بیرونی - علت درونی ۳. علت بیرونی - علت درونی - علت بیرونی ۲. علت بیرونی - علت بیرونی - علت درونی
,γ.γ./). γ. γ. γγ صفحه ۲ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***
WWW opyright . 20FILE.ORGo.
حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجش
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : منطق ۴ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۸۰ W— عبارت (زاویه های مثلث برابر با دو قائمه است و هر چه برابر دو قائمه باشد نصف زاویه های مربع است) حد وسط چگونه است. ۱. حد وسط معلولی اکبر ۲. حد وسط معلولی اصغر ۳. حد وسط علت اکبر " . حد وسط علت اصغر ۱۸- از کدامین علت تعبیر به «مافیه الوجود» شده است.
۱. علت فاعلی ۲. علت غایی ۳۔ علت صوری ۴. علت مادی ۱۹- چرا مقدمات برهان باید تقدم طبعی بر نتیجه داشته باشند.
۱. زیرا آن مقدمات در خارج علت نتیجه هستند. ۲. زیرا آن مقدمات در داخل علت نتیجه هستند.
۳. زیرا آن مقدمات در عقل متقدم نیستند. ۴. زیرا همه مقدمات یقین تنل.
۲۰- در عبارت ذیل (باید مقدمات برهان ضروری باشند) منظور از ضروری چیست؟
۱. دائمه مطلقه ۲. مشروطه عامه ۳. مطلقه عامه ۴. ممکنه عامه ۲۱- «و هي القضایا التي یحکم بها العقل بواسطة الحس)
۱. اولیات ۲. مشاهدات ۳. تجربیات ۴. متواترات ۲۲- مواد تبکیت جدلی چیست؟
ا. يقيينات ۲. مشهورات و مسلمات ۳. وهمیات ". مشبهات و مسلمات ۲۳- اگر مغالطه به قصد صحیح و برای مصلحت پسندیده ای صورت گیرد چه نامیده می شود.
۱. عناد ۲. امتحان ۳۔ ضعف تشخیص ۴. رذایل اخلاقی
۲۴- نفسی تبکیت را کدام دسته از قضایا تشکیل می دهند.
۱. قضایایی که با العرضی اقتضای مغالطه دارند. ۰۲قضایایی که ذاتا اقتضای برهان را دارند
۳. قضایایی که ذاتا اقتضای مغالطه دارند. ۴. قضایایی که رابطه میان چندین قضایا هستند. Yo– اینکه غلط در ماده قیاس از آن جهت باشد که مقدمه در واقع همان نتیجه است، اما توهم شده که غیر آن است در آن صورت چه نام دارد.
۱. مصادره به مطلوب ۲. ابهام انعکاسی
۳. مغالطه به اشتراک اسم ۲. مغالطه در اعراب و حرکات و نقطه گذاری
,γ.γ./). γ. γ. γγ صفحه ۳ از ۴
نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲***
WWW opyright . 20FHL.E.ORG دانشگاه پیام نور کارشناسی = 藥
مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): دانش راهبر نیکویی برای ایمان است
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : منطق ۴ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۲۸۰ ۲۶- اینکه ترکیب وجود ندارد اما گمان می شود که وجود دارد. به کدام نوع از مغالطه اشاره شده است؟ ۱. مغالطه به اشتراک قسمت ۲۔ تفصیل مرکب ۳. اشتراک اسمی ۴. مغالطه در هیأت ذاتی لفظ ۲۷- در این عبارت به کدام نوع مغالطه اشاره شده است. (چه پس از رسول خدا بهترین صحابی او بشما د ؟ جواب : را این تکبار دست : منوع 2 - بسی ار رلسو به نرین بی او را می رود ؟ جو کسی که دخترش در خانه اوست .) ۱. مصادره به مطلوب ۲. ممارات ۳. مغالطه به اشتراک تألیف ۴. هیچکدام ۲۸- منظور از مغالطه (سوء تألیف) چیست؟ ۱. وقوع خلل در تالیف میان قضایایی که تألیف آنها قیاسی نیست. ۰۲ وقوع خلل در مقدمات به لحاظ یکی بودن نتیجه با یکی از مقدمات ۳. وقوع خلل در مقدمات به لحاظ آنکه نتیجه از مقدمات بدست نمی آید ۴. وقوع خلل در خود تألیف مقدمات در اثر رعایت نشدن اصول و قواعد قیاس و برهان و جدل در تألیف آنها ۲۹- (هر انسان سعادتمندی باید ثروتمند باشد) بیانگر کدام مغالطه است . ۱. اخذ ما با العرضی به جای مابالزامات ۲. ایهام انعکاسی
" سوء اعتبار حمل ۴. جمع چند مسأله در یک مسأله
۳۰- به کار بردن الفاظ غریب و نامأنوس و اصلاحات غیر متداول به گونه که خصم را حیران و سرگشته کند، به چه چیزی اشاره
دارد. ۱. مغالطه در لفظ مفرد ۲. مغالطه در لفظ مرکب ۳. مغالطه معنوی ۲. اجزای عرضی ,γ.γ./). γ. γ. γγ نیمسال دوم ۹۳-۱۳۹۲ صفحه ۴ از ۴***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :