نمونه سوال درس حکمت مشاء 2 نیمسال دوم 91-90
بیست فایل

نمونه سوال درس حکمت مشاء 2 نیمسال دوم 91-90

Current View
counter free hit unique web
دیگر مطالب مرتبط
مطالب مرتبط
متن نوشتاری این نمونه سوال


. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد
--- - - - ز آزمونو سنجش مركز زهون وسنج حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱ عنوان درس : حکمت مشاء ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۱۰ - ، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۴ ۱- نظر ابن سینا درباره پیدایش نفسی چیست؟ ۱. با از بین رفتن بدن نابود می شود. ۲. در اثر استکمال بدن بوجود می آید. ۳. پس از آماده شدن بدن، به آن افاضه می شود. ۴. پس از جدا شدن از بدن به اجسام دیگر تعلق می گیرد. Y— کدام عقلی از نظر ابن سینا نهایت درجه کمال انسانی و مخدوم همه عقول است؟ ۱. عقل هیولانی ۲. عقلی بالملکه ۳. عقلی بالمستفاد ۴. عقلی بالفعلی ۳- ستون فقرات دلایل دهگانه ی اثبات تجرد نفسی، بر چه چیزی استوار است؟ ۱. نفس بدون تصور بدن قابل تصور است ۲. غافل نبودن از خود در هر حالت ۳. صلاحیت نفس برای محل معقولات واقع شدن ۰۴قوی تر شدن نفس به موازات بالا رفتن سن ۴- ادراک معانی جزئی، که محتاج حضور ماده نیست و عوارضی ماده را هم ندارد چه نام دارد؟ ) . > Y وهیمی .Y خیالی .Y . عقلی ۵- مخزن صورت های عقلی از نظر بوعلی چیست؟ ا. عقل فعال ۲. عقلی مستفاد ۳. نفس ناطقه ٠٢ عقل هيولانی
۶- به نظر شهید مطهری برهان امکان و وجوب از ابتکارات کیست؟
۱. فارابی ۲. ابن سینا ۳. سهروردی ۴. ملاصدرا
۷- صلاحیت نفس بر تعقلی معقولات غیرمتناهی دلیلی بر چیست؟ ۱. تجرد نفس آ ، وحدت قوای نفس ۰۳ بقای نفس " . حدوث نفس ۸- نظر فیلسوفان مشاء درباره حدوث یا قدم نفس ناطقه چیست؟ ۱. کلاً قدیم است. ۲. کلاحادث است. ۳. قبل از بدن به وصف وحدت موجود است. ۴. قبل از بدن به وصف کثرت موجود است. ۹- عقلی که در نفوس انسانی تصرف می کند و صور عقلی را به آنها افاضه می کند چه نامیده می شود؟ ۱. عقل اول ۲. عقلی مستفاد " عقل متصل ۴. عقل فعالی ۱۰- فخر رازی از چه چیزی به عنوان معتمد الحکماء یاد می کند؟
۱. برهان امکان و وجوب ۲. واجب الوجود ۳. برهان نظم ۴. کتاب اشارات ابن سینا
"ו."ץ"ו. ו. ון. ו. ו صفحه ۱ از ۴
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰***
. . .
藥 = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد --- - - - ز آزمونو سنجش مركز زهون وسنج حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک
عنوان درس : حکمت مشاء ۲ رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۱۰ - ، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۴
۱۱- ابن سینا رابطه صفات با ذات خدا را چگونه دانسته است؟
۱. اختلاف مصداقی و مفهومی ۲. اتحاد مفهومی و عینیت مصداقی
۳. عینیت مصداقی و اتحاد مفهومی ۲. عینیت مصداقی و اختلاف مفهومی ۱۲- چه کسی به امام المشککین معروف است؟
۱. ارسطو ۲. ابن سینا ۳. فخر رازی ۴. خواجه نصیر ۱۳- برهانی که از طریق نظر در حال وجود پی به واجب الوجود می برد، در کتاب اشارات و تنبیهات، چه نامیده می شود؟
۱. برهان شهودی ۲. برهان لمی ". برهان صديقين ۴. برهان آنی ۱۴- کدامیک از علت های چهارگانه علت ماهوی هستند؟
۱. علت فاعلی و غایی ۲. علت فاعلی و صوری ۳. علت صوری و غایی ۴. علت مادی و صوری ۱۵- واجب الوجود به نظر ابن سینا:
۱ . ماهیت ندارد. ۲. ماهیت دارد.
۳. عارض بر ماهیتش است. ۴. ماهیتش غیرمتناهی است. ۱۶- چه کسی برای اولین بار دور و تسلسل را از بحث اثبات واجب الوجود کنار گذاشت؟
۱. فارابی ۲. ابن سینا ۳. سهروردی .Y . صدر المتالهين
۱۷- در نظر بوعلی، در امر حرکت، اگر فاعل ازلی باشد، قابل چگونه است؟ ۱. می تواند ازلی باشد. ۲. باید ازلی باشد. ۳. دائمی است، ۲. غیر ازلی است. ۱۸- مشائیان فاعل مباشر حرکت مکانی را چه می دانند؟ ۱. عقل اول ۲. عقل فعالی ۳. فلک الافلاکی ۴ - نفس فلکی ۱۹- نگرش ارسطو و ابن سینا در برهان حرکت چگونه است؟ ۱. نگرش ارسطو الهی و ابن سینا طبیعی است. آن نگرش ارسطو طبیعی و ابن سینا الهی است. ۳. نگرش هر دو الهی است. ۴. نگرش هر دو طبیعی است.
fjor نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ت= صفحه SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS SSAAAS***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد
. . . 藥 مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عنوان درس : حکمت مشاء ۲
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۱۰ - ، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۴
۲۰- از نظر ابن سینا علت وجودی شی:
۱. می تواند همراه ان باشد. ۲. باید همواره همراه آن باشد.
٢. فقط علت حدوث آن است. ۴. نباید همراه آن باشد. ۲۱- بوعلی صفتی را که تقرار در ذات موصوف دارد و مقتضی اضافه شدن به غیر را نیز دارد چه می نامد؟
۱. اضافیه ذات حقیقت ۲. حقیقیه محضه ۳. اضافیه محضه ۴. حقیقیه ذات اضافه ۲۲- ابن سینا در کدام کتاب به دفاع از اتحاد عاقل و معقول پرداخته است؟
۱. نجات ۲. شفا ۳. اشارات ۴. مبدأ و معاد ۲۳- از نظر ابن سینا علم واجب تعالی به موجودات چگونه است؟
ا. علم به صور مرتسم در ذات ۲. علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
۳. علم حضوری به موجودات خارجی ۴. علم تفصیلی در عین اجمال ۲۴- محقق طوسی در چه مسأله ای صریحاً از ابن سینا فاصله گرفته است؟
۱. تعیین واجب الوجود ٠٢ علم الهی ۳. چگونگی وجود وجوب ۴. چگونگی وجوب وجود
۲۵- سبب پیدایش موجودات در خارج، از نظر مشائیان چیست؟
ا. نفس تعقل أنها ۲. اشراق ۳. اراده ۴. فعلی ۲۶- اشکال بر نظریه ار تسام صور علمی در علم خدا، به این صورت که مستلزم انکار علم به جزئیات مادی و مجرد بر وجه جزئی
است، از کیست؟
۱. فخر رازی ۲. ملاصدرا ۲. شیخ اشراق آ، ابن سینا
۲۷- مرحوم مطهری ارائه ی برهان بر توحید واجب الوجود از راه اطلاق و صرافت را مخصوصی چه کسی می داند؟ ۱۔ محقق طوسی ۲. شیخ اشراق ۳. ملاصدرا ۲. ابن سینا ۲۸- نظر بوعلی درباره علم خدا به جزئیات چیست؟ ۱. علم به خصوصیات آنها ۲. علم به آنها بر وجه کلی و از طریق علم به اسباب آنها
۳. به نحو علم انفعالی ۲. انکار علم به جزئیات
"ו."ץ"ו. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه ۳ از ۴***
= دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد
. . . 藥 مرکز آزمون و سنجش
حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست
تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ عنوان درس : حکمت مشاء ۲
سری سوال : ۱ یک
رشته تحصیلی / کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چندبخشی ) ۱۲۲۰۲۱۰ - ، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۴
۲۹- ابن سینا از چه طریق به شبهه پارمنیدسی ( اشیا از لاشی بوجود نیامده اند) پاسخ داده است؟
۱. تمایز ماده و صورت ۲. نظریه فیض و تجلی ۳. صورت ها و ایده های کلی ۴. علم عنایی
۳۰- ارسطو از چه طریق در صدد بیان چگونگی تغییرات در جریان آفرینش و پاسخ به پارمنیدس بر آمد؟
۱. تمایز ماده و صورت ۲. علم عنایی ۳. نظریه فیض و تجلی ۴. ایده های کلی
"ו."ץ"ו. ו. ון. ו. ו
نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ = صفحه ۴ از ۴***

نطر کاربران درباره این مطلب
نظر شما درباره این مطلب:

نام :

پیشنهاد :