Enter the password to open this PDF file:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست 7تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : یک ۱عن-وان درس : عرفان نظری، عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی ) ۱۲۲۰۲۲۳ -، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۲۱- کدام گزینه در باب تعریف جهان بینی فلسفی ابن عربی صحیح است؟ ۱. توضیح ترکیب متافیزیکی جهان خاصی او در حالت اشراقی بقا۲. توصیف جهان چنانکه او در پرتو تجارب عرفانی خود مشاهده می کند۰۳ کنار گذاشتن قید حسی و عقلی در جهان ماده۴. بازگرداندن رؤیا به جایگاه مبدئی و درست آن ۲- کدام عالم به لحاظ وجودی، قلمرو میانی تماسی میان عالم محسوسات صرف و عالم روحانیت محضی یا غیرماده است؟۱. عالم لاهوت ۲. عالم ناسوت ۳. عالم ملکوت ٢. عالم مثال ۳- ادراک وجود شناسانه ی حق موضوع مطروحهای اصلی در کدام یک از آثار ابن عربیست؟۱. فتوحات مکیه ۲. ترجمان الاشواق ۳. فصوص الحکم ٢. المحجه البيضاء۴- ابن عربی، تعبیر اهل العقل و التقیید و الحصر را برای چه کسانی استفاده کرده است؟ ۱. کسانی که حد ذاتی خداوند را عین انتساب او به آنچه که در آن ظهور می کند قرار می دهند. ۲. کسانی که با غیبت خود، حق را در ورای حجاب نفس های خود می پوشانند. ۳. کسانی که می توانند حق را به صورت خود و به صورت سایر اشیاء ببینند.۴. کسانی که حقیقت را تنها از خلال قوه ی وضع محدودیت رسمی می فهمند. ۵- در مکتب ابن عربی، فیضی مقدسی به کدام یک از انواع تجلی اطلاق می شود؟۱. تجلی شهادت ۲. تجلی ذات ۳. تجلی صفات ۴. تجلی افعال ۶- با توجه به نظریات کاشانی در باب کشف و تقسیم آن به کشف اول و دوم، ویژگی دارندگان کشف دوم چیست؟۱. کسانی که به واسطه ی جمال حق از جلالی او محجوبند.۲. کسانی که متمایلند در این مرحله، نفس الامر را فانی در وجود حق توهم کنند.۳. کسانی که به ملاحظه ی خلق از دیدن حق محجوبند.۴. کسانی که با دیدن مخلوقات از حق در حجاب نمی افتند.۷- بنابر نظریات ابن عربی، نماد تنزیه ذوقی، کدام یک از پیامبران است؟t۱۔ عیسی(ع) ۲. نوح(ع) ". ادريس (ع) · موسی (ع)صفحه ۱ از ۵ዮ •ጫለ•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***. . .尤 پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجش حضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوست تعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یکعن-وان درس : عرفان نظری، عرفان نظری ۲ رشته تحصیلی /کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی ) ۱۲۲۰۲۲۳ -، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۲۸- در باب دعوت نوح (ع) به پرستش الله، ابن عربی دو واژه ی ابدایت و غایت را معادل کدام اصطلاح استفاده کرده است؟۱. وجود ۲. مکر ۳. تنزیه ۴. تشبیه۹- در چه صورت تشبیه و تنزیه می توانند کمال خود را بیابند؟ ۱. هنگامی که انسان به واسطه ی نیروی عقل حق را بشناسد. ۲. هنگامی که خداوند به فردی معرفت و تجلی را عطا کند. ۳. زمانی که فرد سریان حق را به صورت های طبیعی و عنصری می بیند. ۴. هنگامی که انسان از خلال تجربه کشف حقیقت مطلب را ببیند. ۱۰- در مکتب ابن عربی، از تعریف ا دریافت از تلفیق تنزیه و تشبیه که واحد در کثیر و کثیر در واحد دیده شود با چه تعبیری یاد شده است؟ ۳. بقا f توحید۱. فنا ۲. حیرت۱۱- در اصطلاح شناسی خاصی ابن عربی، فاجرا به چه معناست؟ ۱. کسی که معصیت کار است و بر گناه خود اصرار می ورزد. ۲. کسی که آنچه را در ورای پرده است آشکار می سازد. ۳. کسی است که با محل تجلی حق بودن، حق را به مفهومی معرفی می کند. ۴. کسی که حق را در ورای صورت محسوس و معین خود می پوشاند. ۱۲- به عقیده ی کاشانی، با افزونی علم به شهود، وجود واجد حق به اقتضای کدام اسم درصورت های اعیان تجلی کرده و حیرت ャ ۳. الله ۴. علیم۰ر دب) ... رحمان۱۳- کاشانی در باب مراتب انسان عالم، اصطلاح، اهل الله را به افراد کدام درجه اطلاق کرده است؟۲. دوم " . سوم ۴. چهارم۱. اولی ?ţ– در باب مبحث اسماء الهی، ترکیب احدیت کثرت " معادل کدام اصطلاح است؟۱. احدیت عین ۲. احدیت الجمع ۳. اعیان ثابته ۴. عالم کثرتصفحه ۲ از ۵ዮ •ጫለ•\•\|•\•\ نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ ***. . . = دانشگاه پیام نور کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آزمون و سنجشحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰ زمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰ سری سوال : ۱ یک عن-وان درس : عرفان نظری، عرفان نظری ۲رشته تحصیلی /کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی ) ۱۲۲۰۲۲۳ -، الهیات - فلسفه و کلام اسلامی ۱۲۲۰۴۷۲۱۵- با توجه به مضمون آیه ی شریفه ی ۷۱ از سوره ی نوح و بر طبق نظریات ابن عربی، چرا نوح (ع) هنگام خطاب به خداوند از واژه ی ربی استفاده کرده و الهی نگفته است؟۱. زیرا الله، حق است که از خلال یک اسم عینی خاص خود را متجلی کرده اما رب بر اساس اسماء مرتب در حال انتقال است. ۲. زیرا الله دارای نوعی ثبات استوار است اما رب با اسم و صفتی متناسب با وقت محدود شده است. ۳. زیرا رب دارای ثبوت است لیکن الله به واسطه ی اسماء تنوع می یابد. ۴. زیرا خدا در قالب رب تنها به یک صفت خاصی اطلاق می شود در حالی که الله جامع تمام اسماء الهی است. ۱۶- از نظر کاشانی، تعبیر غضب صاحب رحمت نسبت به اشیاء به چه معناست؟ ۱. عدم فیضان رحمت بر برخی اشیاء به دلیل عدم قابلیت آن ها ۲. سبقت گرفتن غضب حق بر رحمت او به دلیل تخطی از فرامین ۳. معدوم بودن رحمت حق در آخرت بر برخی افرادfتبعیت غصب حق نسبت به ر ت. او۱۷- ابن عربی از رحمتی که در طبیعت خود بیشتر انسانی است و به عنوان پاداش عملی است با چه تعبیری یاد کرده است؟ ۱. رحمت امتنانی آ ، رحمت وجوب ۰۳رحمت اهل کشف f رحمت محجوبان۱۸- کدام یک از اسامی خداوند، نماینده ی حق و به عنوان جوهری است که به صورت غیرمادی و غیرمرئی به همه ی جهان هستی رسوخ کرده و آن را همانند رنگی که به ذات شیء رسوخ می کند در بر می گیرد؟۱. الله ۲. رب ۰۳ سمیع ۴. لطیف۱۹- در نزد ابن عربی، مناسب ترین نماد حیات در کدام یک از عناصر اربعه متمثل است؟۱ . باد ۲. آتشی ۳. آب ۴. خاک۲۰- کاشانی در توضیح اندیشه ی ابن عربی در باب وجوب و امکان، ممکن را به کدام تعریف اطلاق کرده است؟ ۱. چیزی که بالذات اقتضای وجود دارد. ۲. چیزهایی که ذاتشان نه اقتضای عدم دارد و نه وجود.۳. چیزی که ذاتاً اقتضای وجود ندارد. ۴. چیزهایی که ذاتاً اقتضای عدم دارند.۲۱- نام نیروی روحانی رسولان چیست؟۱. معجزه ۲. همت ۳. خرق اجماع ۴. کشف و شهود\•\•|\•\•ዮ •ጫለنیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰ صفحه ۳ از ۵ ***. . .کارشناسی و کارشناسی ارشدحضرت علی(ع): ارزش هر کسی به میزان دانایی و تخصصی اوستسری سوال : ۱ یکزمان آزمون (دقیقه) : تستی : ۶۰ تشریحی : ۰رشته تحصیلی /کد درس : الهیات (فلسفه و کلام اسلامی )، الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام (چند بخشی ) ۱۲۲۰۲۲۳ -، الهیات - فلسفه و کلام= دانشگاه پیام نور مرکز آزمون و سنجشتعداد سوالات : تستی : ۳۰ تشریحی : ۰عن-وان درس : عرفان نظری، عرفان نظری ۲اسلامی ۱۲۲۰۴۷۲۲۲- در باب مبحث قضا و قدر و تقسیم بندی آن، گروه عالی به چه کسانی اطلاق می شود؟۱. کسانی که راز قدر را به گونه ای عمومی می دانند.۲. کسانی که قبول را تجربه کرده سپس ظرفیت خود را می شناسند.۳. کسانی که به وسیله ی کشف، ظرفیت را شناخته سپس قبولی را می شناسند.۴. کسانی که می دانند علم ایشان درباره ی سرنوشت، به دلیل مقید بودن در عمل ضرورتاً ناقص است.۲۳- در باب مبحث سؤال و سائلان و کیفیت استجابت آن، از انگیزه یا حال عینی که انسان را به حمد برمی انگیزد و در هر مورد۳. تجلیتفاوت می یابد با چه تعبیری یاد شده است؟۱. استعداد ۲. هدیه۲۴- مطابق با نظر ابن عربی، کدام آیه، موجز ترین توصیف نمادین از ارتباط ذاتی حق با عالم است؟۲. الله نور الساموات و الارضی۴. و ما رمیت اذرمیت و لکن الله رمی.Y . صبر .Y . توکلمسلط به اسرار و رموز غامضی هستی۲: عزلت و گوشه گیری از اشتغالات دنیوی و تمسک به حق۳. وجود ۴. راز رازها۱. و نریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم ۰۳ و انتم الاعلون و الله معکم ۲۵- اولین خصلت از میان خصایل ذاتی ولی چیست؟۱. فنا ۲. بقا۲۶- کدام گزینه، توصیف مطلوب ترین حالت انسان کامل است؟ ۱. طمأنینه و آرامش روحی با عمقی بی پایان ۳. تائب از مناهی و منکرات۲۷- معادل دقیق واژهی تائو چیست؟۱. فعلیت محض ۲. اسماء۲۸- به عقیده ی چانگ تزو، سومین مرحله، در میان مراحل تهذیب کدام است؟۰۲ فراموش کردن حیات.Y . خنثی سازی نفسی جهانی۲۹- از نظر لائوتزو سومین مرحله از ساختار چند لایه ای وجود کدام است؟۳. عدم هستی ۴. احدصفحه ۴ از ۵نیمسال دوم ۹۱-۱۳۹۰۱. بیرون گذاشتن جهان از ضمیر۳. بیرون گذاشتن اشیاء از ضمیر۱. راز رازها ۲. ده هزار چیز\•\•|\•\•ዮ •ጫለ ***